Söndag 13 oktober 2024 kl 12.00

Banan km för km

Hässelbyloppets sköna och snabba bana, lär dig banan kilometer för kilometer

Hässelbyloppet avgörs på en lättlöpt och inspirerande bana igenom Hässelby, Grimsta, Råcksta och Vällingby i nordvästra Stockholm.

Startgärdet ligger 500 meter ifrån Hässelby IP där tävlingsområdet ligger. Vägen till startgärdet är snitslat ifrån idrottsplatsen. Hässelby IP:s adress är Loviselundsvägen 100.

Målet ligger på Hässelby IP. Löparna springer in på idrottsplatsen igenom grinden på Markviksvägen, nära korsningen Loviselundsvägen/Markviksvägen och avslutas med ett trefjärdels varv på idrottsplatsens löparbanor där publiken med spänning följer slutspurten.

På vägen från start till mål består underlaget av gräs, asfalt samt tartan på idrottsplatsen. Mestadels går loppet på asfaltsbeklädda gång- och cykelvägar, genom Grimsta, Råcksta, ABC-staden Vällingby och Hässelby.

Du passerar den ideala parningsplatsen för grodor, Råcksta träsk, Solursparken framför Vällingby Centrum och förbi Hesselby slott bland annat. Nivåskillnaden mellan banans högsta och lägsta punkt är 11 meter.

Banan passar bra för dig som satsar på att få en bra tid på 10 km och för alla som bara vill känna på hur det är att genomföra en miltävling.

Här hittar du en utförlig digital karta över banan där du kan zooma in för att se alla detaljer.

Starten går på ett stort gräsgärde.

Starten och första kilometern

Starten går på ett stort gärde 500 meter ifrån Hässelby IP. Genom att loppet har tio startgrupper är det ordentligt utrymme. Med chiptidtagning behöver ingen ens trängas vid själva startlinjen som ändå är 20 meter bred.

Från början har du alltså gräs under fötterna. Gärdet där loppet startar är välskött och relativt jämnt, du kan springa på bra från början.

Du springer förbi en boulebana och ner genom ett par viadukter, först under T-banan och sen under Maltesholmsvägen.

Vi fortsätter gångvägen fram mellan Ormängsgatan och Aprikosgatan in i ett mindre skogsparti, där det går lite nedför. I början av nedförslutet passeras första kilometermarkeringen.
Det går svagt utför under inledningen av loppet.

Andra kilometern

Vi springer vidare nedför backen till allén. När gångvägen mynnar ut på ett nytt gärde delar den sig. Direkt till vänster finns en perfekt trappa för fysisk träning där flera av idrottsklubbarna i trakten och diverse andra kör tuff trappträning, precis bredvid trappan ligger en grusväg med en vacker lövträdsallé. Vi fortsätter rakt fram mot elljusspåret och träningsredskapen som står vid spårets början. Men där svänger den asfalterade gång- och cykelvägen som vi hässelbyloppslöpare följer till vänster i sydostlig riktning. Det är gräs på båda sidorna om den asfalterade gångvägen och banan blir på så sätt lite bredare än själva gångvägen.

Vi springer förbi ett kolonilottsområde, följt av Grimsta IP med fotbollsplaner. Det är hemmaplanen för det tidigare allsvenska fotbollslaget Brommapojkarna. En ishall och ett ridhus ligger lite bakom Grimsta IP mot skogen till. Den naturskyddade Grimstaskogen ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation för alla och en var.

Hässelbyloppsbanan leder vidare mot Gulddragargränd. Vi springer alltså upp på Gulddragargränds trottoar i sydostlig riktning. Den andra kilometern avslutas med en liten stigning. Det finns egentligen inga riktiga backar. Som mest är det svaga lutningar som utgör variationen i banan.

Vi springer Gulddragargränd utmed Grimstaskogen i nästan 300 meter.

Tredje kilometern

När Gulddragargränd svänger vänster fortsätter Hässelbyloppsbanan rakt fram på den asfalterade gång- och cykelvägen som leder vidare mot Grimstaskolans blågrå fasad.

Gatan som Grimstaskolan ligger på heter Kanngjutargränd. Den fortsätter vi, rundar hörnet på skolbyggnaden, springer med höger axel mot skolan, och när vi sprungit förbi alla skolbyggnaderna springer vi vidare rakt fram, på ännu en gång- och cykelväg. Nu med Kanngjutargränds fortsatta bebyggelse, först med radhus och sedan med lite högre hus till höger och Grimstagatans trevåningshus med hyreslägenheter till vänster.

Här gäller det att vara fokuserad, för när Kanngjutargrändshusen är slut går en ganska smal gång- och cykelväg in till höger i en 90 gradigt tvär sväng. Den lilla rackaren får vi inte missa.

Där finns stora målade pilar i marken som leder oss på rätt väg uppåt i en liten backe mot en kulle som vi rundar. Där är tre kilometer avklarade. Grimstafältet som används av sportutövarna i trakten bland annat för skidåkning, hundrastning och styrketräning breder ut sig framför oss. Sedan bara några få år tillbaka finns det ett rejält utegym där, byggt av Stockholms stad.
Glada åskådare längs banan.

Fjärde kilometern

Den asfalterade gång- och cykelväg som vi kom ifrån mynnar ut på Silversmedsgränd som i sin lilla vänstersväng byter namn till Silversmedsplan.

Om Silversmedsgränd är tvåhundra meter så är den lilla gatstumpen vid Silversmedsplan ungefär hälften så lång. Den leder fram till Grimstagatan, där vi springer till höger - sydostlig riktning igen - i svagt uppförslut i ett ungefärligt 100-tal meter följt av ett lite större nedåtlut som vi följer lika långt, mot Råcksta träsk.

Råcksta träsk är en underskön liten sjö med ett djup på 2,3 meter som ingår i Grimsta naturreservat. Den är en viktig fortplantingslokal för groddjur och en viktig biotop för trollsländor. Vid provfiske har abborre, karp, mört, ruda och sutare fångats i sjön. Där lär också finnas ett mindre bestånd signalkräftor.

Men här, precis där Råcksta träsk ska börja breda ut sig till höger, går Nickelgränd till vänster. Och Nickelgränd är vägen för oss hässelbyloppslöpare. I svängen vid korsningen ligger loppets första vätskekontroll.

Därmed lämnar vi Grimstagatan och beger oss en mot nordost, förbi en parkering (på höger sida) och en fin gård som är nyrenoverad (till vänster) innan vi svänger höger på ännu en gång- och cykelväg, som lutar nedåt i en tunnel under T-banespåren.

Vid tunneln ligger fyrakilometersmarkeringen.Bakom kullen som vi rundat ligger Råcksta kapell och krematorium. Det är vackert! Det ritades av arkitekt Klas Fåhraeus och byggdes 1964 sedan förslaget vunnit i en utlyst tävling.

Vid tunneln ligger fyrakilometersmarkeringen.

Femte kilometern

Vad som gått ned, är dömt att gå upp… Backen upp från tunneln är en av de brantare på Hässelbyloppets platta bana. Men den är ändå inte oöverkomlig, för den är överkomligt kort. Den leder upp mot Råcksta T-banestation. Till höger skymtar Vattenfalls enorma kontorskomplex, byggnader som är klassade så som byggnadsminnen. Sedan Vattenfalls huvudkontr flyttats till Solna byggs nu det jättelika kontorskomplexet om till lägenheter.

Vi springer ut på Jämtlandsgatans högra trottoar. Korsar gatan och fortsätter rakt fram (alltså i 90 grader från Jämtlandsgatan), nu i nordostlig riktning fram till Råcksta centrum.

Eller det som har varit Råcksta centrum, för numera är det mesta av 1950-talets lysande kulturarv borta. Men skylten Råcksta Centrum ståtar på taket till det hus som banan passerar igenom. För huset under skylten är finurligt byggt som en portal.

Det lilla torget som i stort sett är det som är kvar efter 50-talets mer livaktiga centrum går snabbt att lägga bakom sig för en löpare och sedan fortsätter Hässelbyloppets bana tvärt till vänster på små trevliga parkvägar igen.

Flackt fortsätter banan i stort sett rakt fram i 400 meter till femkilometersmarkeringen, strax innan den leder ned igenom ännu en gångtunnel. Denna gång är det Ångermannagatan som vi springer under.

Vid femkilometersmarkeringen finns även utplacerade toaletter. Det kan vara bra att veta.
Den sjätte kilometern är lättlöpt.

Sjätte kilometern

Men vi fortsätter alltså inunder Ångemannagatan och rakt norr ut emot Vällingbyskolan, där vi tar till vänster. Springer vidare mot Solursparken som ligger framför Vällingby Centrum. Parken är uppkallad efter det stora solur som är den dominerande utsmyckningen i parken.

Vällingby Centrum invigdes i november 1954. På 50- och 60-talet var Vällingby uppmärksammat som den nya ABC-staden där ABC stod för arbete, bostad och centrum. Tanken var att man skulle kunna bo, arbeta och leva i den nya förorten. Studiegrupper kom från jordens alla hörn för att se hur man byggt den visionära framtidsstaden.

Sedan den största arbetsplatsen Vattenfall, och även andra arbetsplatser försvunnit från Vällingby är detta nu en normal förort med innevånare som pendlar till sina jobb inne i stadens centrum.

Vi rundar soluret i parken som gömmer sig bakom höga häckar genom att ta gång- och cykelvägen till vänster, springer under Ångermannagatan igen, i en tunnel. Ångermannagatan går som en hästsko i området.

Vi passerar sexkilometersmarkeringen på väg mot en korsning av gång- och cykelvägar. Strax innan, kanske 100 meter före korsningen, ligger sexkilometersmarkeringen.
Bara fyra kilometer kvar!

Sjunde kilometern

Vägen är flack. En fontän i parkleken Grötfatet dyker upp på högra sidan om vägen, det ser mest ut som en rund plaskdamm för barn. Det är där gångvägarna bildar en fyrvägskorsning.

Banan viker där av i en nittiogradig sväng till vänster – sydlig riktning. Efter tunneln under Lyckselsvägen och en kort uppförsbacke som sedan vänder nedåt mot Vällingbys T-banas västra ingång (Vällingby T-banestation har två utgångar, den andra leder upp rätt i centrum).

Vi tar tvärt av till höger för att springa under tunnelbanespåren i ännu en tunnel. När vi kommer ut igen passerar vi Vällingby sim- och idrottshall på höger sida om gång- och cykelvägen som följer Bräckegatan.

Vi springer vidare fram till nästa tunnel som leder under Kirunagatan. Och där, precis före tunneln ligger vätskekontroll nummer två.

Vätskeförfriskade fortsätter vi sedan uppför gång- och cykelvägen utmed Jämtlandsgatan förbi förskolan Klisterburken. Där byter lutningen riktning och leder nedåt i en lång skön utförslöpa mot tunneln under Bergslagsvägen, alltså väg 275. Här kan de som har lätt att rulla på i utförslöpning vinna tid.

Banan svänger höger nästan direkt efter tunneln. När banan nu svänger upp till gång- och cykelvägen som går utmed väg 275 är det en lite brantare stigning. Backen är dock kort. Väl där uppe kan man andas ut, för när vi tar till vänster mot Bergslagsplan har vi en längre utförsluta framför oss, 800 meter fram till Maltesholmsrondelen.

Redan efter 300 meter ifrån stället där vi anslöt till väg 275 ligger sjukilometersmarkeringen som är lättpasserad i den perfekta nedförslutningen.
Efter drygt 7 km passerar vi en fågeldamm.

Åttonde kilometern

Nedförslutan slutar vid den bara några år gamla fågeldammen som vi  passerar och springer rakt fram på den nyrenoverade parkvägen parallellt med Lövstavägen som har ett svagt motlut som är en del av den nya banan. Sedan är det platt svagt utför,efter ca 400m en vänsterkurva in på en gångväg och in på Liljeörnsgatan och därefter in på Astrakangatan. Där vi kommer in på den "gamla" banan.
När det återstår knappt tre kilometer passerar vi Hässelby Slott på vänster sida.

Nionde kilometern

Vi fortsätter parkvägen parallellt med Lövstagatan, där är det svagt utför, efter ca 400m en vänsterkurva in på en gångväg och in på Liljeörnsgatan och därefter in på Astrakangatan. Där vi kommer in på den "gamla" banan, där vi korsar på övergångsstället där marken planar ut.

Nu har vi kommit till baksidan av Hässelby Gård Centrum, vi springer vidare i parkmiljön där bänkar och planteringar ska inbjuda förbipasserande till att njuta av miljön.

Vi springer rakt fram mot Hässelbygårdsskolan, svänger höger i ännu en skarp kurva.

Den asfalterade gång- och cykelvägen ser helt platt ut. Men skenet bedrar. Den lutar svagt, svagt uppåt. Så lite att det nästan inte syns. Så dyker niokilometersmarkeringen upp.
Målet är på Hässelby IP som invigdes redan 1924.

Tionde kilometern

Långspurten påbörjas.

Förbi Hässelbygårds bollplan och förbi gräsplanen ”Dutten”, där Hässelbyloppets start gick förr när det bara var något hundratal löpare som ställde upp.

Så ser vi Hässelby IP, som är hemmaplan för Sveriges bästa friidrottsklubb Hässelby SK, skymta där framme. Det är omöjligt att inte växla upp, men var försiktig. Vi ska springa runt hela idrottsplatsen.

Vid korsningen Markviksvägen/Lupinvägen är den svaga uppförslutningen över. Markviksvägen lutar istället lite nedför och i den bortre änden av idrottsplatsen är grinden öppen.

Vi springer in genom grinden, in på banorna och framför den stora publiken och underhållningen springer vi lite mer än ett halvt varv på de fina och mjukt sviktande på de anlagda 2021 allväderbanorna fram till målet.

Och där tar loppet slut. För denna gång.

Foto: Ryno Quantz och Thomas Windestam.

Anmäl dig nu

Ytterligare information om Hässelbyloppet:

E-post: kansliet@hskfriidrott.se
Telefon: 08-739 97 06
Hässelbyloppet arrangeras av Hässelby SK Friidrott. Ansvarig utgivare: Jenny Rudin